Veelgestelde vragen

Doe-het-zelf pakketten

Het ombouwen van een boot naar een elektrische aandrijving is verrassend eenvoudig met behulp van de “Bootombouwen Sail Connect”. Deze speciale box heeft waterdichte aansluitingen voor de motor, batterijen, oplader en andere benodigdheden.

Dankzij de handige stekkers hoef je je geen zorgen te maken over het verkeerd aansluiten van dingen. Alles past maar op één plek en op één manier.

Het installeren van de elektrische buitenboordmotor is heel simpel. We hebben duidelijke video’s en handleidingen gemaakt, zodat iedereen het zelf kan doen zonder ingewikkeld gereedschap.

Met de “Bootombouwen Sail Connect” wordt het ombouwen van je boot naar elektrische aandrijving een fluitje van een cent, zelfs als je geen technisch inzicht hebt.

 

Je hebt geen speciaal gereedschap nodig om de buitenboordmotor te plaatsen. Gewone steeksleutels of ringsleutels zijn voldoende.

Voor het aansluiten van de elektrische apparatuur hoef je je geen zorgen te maken, want Bootombouwen regelt alles voor je. Met de “Bootombouwen Sail Connect” kun je eenvoudig alle apparatuur aansluiten zonder gedoe. Het is heel simpel en je hebt geen technische kennis of ingewikkelde gereedschappen nodig.

Bij ons kunt u ook een deel van onze pakketten testen. We hebben een demoboot beschikbaar waarin een Bootombouwen set is geïnstalleerd. Hoewel we niet alle motoren hebben ingebouwd voor testdoeleinden, nodigen we u graag uit om onze werf te bezoeken. Hier kunt u al onze producten in levenden lijve ervaren en zien hoe ze werken. U bent altijd van harte welkom!

Onze stap-voor-stap configurator staat klaar om je te helpen bij het maken van de beste keuze. We begeleiden je graag door het proces.

Eerst vragen we je om de grootte van je boot en hoe lang je wilt varen. Op basis daarvan zoekt de configurator de beste set voor je uit.

Maak je geen zorgen als je nog iets wilt wijzigen. Je kunt op elk moment teruggaan naar eerdere stappen en dingen aanpassen. We staan klaar om je te assisteren, zodat je uiteindelijk de perfecte configuratie voor jouw behoeften krijgt.

 

Verzending

We bieden verschillende verzendmethoden aan, waaronder standaardverzending, expresverzending en internationale verzending. De beschikbaarheid van specifieke verzendmethoden kan afhangen van uw locatie en het gekozen product.

Wat zijn de verzendkosten? De verzendkosten variëren afhankelijk van het gewicht, de afmetingen en de bestemming van het pakket. Tijdens het afrekenen wordt een overzicht van de verzendkosten weergegeven voordat u uw bestelling definitief plaatst.

Onze pakketten zijn vaak groot en bevatten zware en kwetsbare onderdelen. Daarom raden we af om ze te laten leveren op een adres hoger dan de begane grond. De meeste bootwerkzaamheden worden doorgaans uitgevoerd in havens of ruimere locaties. Bij Bootombouwen.nl kun je ervoor kiezen om de pakketten op een pallet te laten leveren, bijvoorbeeld bij een haven of werf, of in meerdere delen. Je hebt ook de optie om de aangeschafte spullen op te halen bij onze werf aan de Jachthavenweg in Amsterdam. Zo kun je de levering afstemmen op jouw specifieke situatie.

Je bent van harte welkom om de spullen bij onze werf in Amsterdam op te halen. We noemen dit “click en collect”. In sommige gevallen kun je zelfs op dezelfde dag langskomen, maar meestal hebben we wat tijd nodig om alles te verzamelen, de juiste stekkers te voorzien en te testen. Op die manier kunnen we ervoor zorgen dat alles probleemloos verloopt tijdens de installatie. We willen er zeker van zijn dat alles goed werkt wanneer je aan de slag gaat.

Installatie vragen

Soms kunnen er tijdens de installatie onverwachte uitdagingen ontstaan. Misschien zit er een obstakel in de weg of blijkt het verwijderen van een oude motor lastiger dan verwacht. Het kan ook zijn dat u liever niet zelf aan de slag wilt gaan met de zwaardere onderdelen. Gelukkig hebben wij een fysieke werf waar u terecht kunt, en we helpen u graag in dergelijke situaties. We staan klaar om u te assisteren en vinden het fijn om dat te kunnen doen.

Het ombouwen van een boot naar een elektrische aandrijving is verrassend eenvoudig met behulp van de “Bootombouwen Sail  Connect”. Deze speciale box heeft waterdichte aansluitingen voor de motor, batterijen, oplader en andere benodigdheden.

Dankzij de handige stekkers hoef je je geen zorgen te maken over het verkeerd aansluiten van dingen. Alles past maar op één plek en op één manier.

Het installeren van de elektrische buitenboordmotor is heel simpel. We hebben duidelijke video’s en handleidingen gemaakt, zodat iedereen het zelf kan doen zonder ingewikkeld gereedschap.

Met de “Bootombouwen Sail Connect” wordt het ombouwen van je boot naar elektrische aandrijving een fluitje van een cent, zelfs als je geen technisch inzicht hebt.

 

Bij Bootombouwen.nl leveren we handleidingen bij al onze producten. Deze handleidingen zijn altijd beschikbaar in jouw persoonlijke account wanneer je inlogt op onze website. Daarnaast zullen we ook installatievideo’s maken om veelvoorkomende vragen te beantwoorden. In deze video’s laten we stap voor stap zien hoe specifieke installatiedelen kunnen worden voltooid. Op deze manier willen we ervoor zorgen dat je gemakkelijk en probleemloos aan de slag kunt met de installatie.

Het is helaas nog niet mogelijk om een boot om te bouwen zonder gereedschap. Echter, we hebben ervoor gezorgd dat je geen specialistisch gereedschap nodig hebt.

In onze Sail Connect installatiebox hebben we alle gevoelige zaken al voor je geregeld. De kabels zijn op de juiste manier geperst en alle aansluitingen zijn correct uitgevoerd.

Voor de installatie heb je slechts een basis setje gereedschap nodig, zoals een schroevendraaier, een steeksleutelset of een dopsleutelset. Met deze eenvoudige tools kom je al een heel eind bij het ombouwen van je boot.

Subsidies en tegemoetkomingen

Als je actief bent in de watersport en duurzame initiatieven wilt ontplooien, dan zijn er verschillende subsidies beschikbaar voor ondernemers, stichtingen en verenigingen. Hieronder vind je een korte toelichting op deze subsidies. Op dit moment zijn er echter geen subsidies beschikbaar voor particulieren in Amsterdam die een laadpunt, elektrische boot of vloot willen aanschaffen of ombouwen.

Subsidie voor loodvrij accupakket, voor een elektrische scheepsaandrijving en voor oplaadpunten voor elektrische vaartuigen.

De Rijkdienst voor ondernemend Nederland (RVO) biedt  ondernemers de mogelijkheid fiscaal voordelig te investeren in milieuvriendelijke technieken. Dit doen ze door middel van de milieu-investeringsaftrek (MIA) en de Willekeurige afschrijving milieu-investeringen (Vamil). Deze regelingen zijn ook van toepassing op het aanschaffen van een accupakket en een elektrische aandrijflijn. In beide gevallen is het fiscale voordeel 36% MIA en 75% Vamil. Voor de aanschaf van een oplaadpunt voor elektrische vaartuigen is het budget maximaal € 2.500,- van het investeringsbedrag.

De Subsidie Schoon en Emissieloos Bouwmaterieel (SSEB) is een financiële ondersteuning om de bouwsector aan te moedigen schoner en emissieloos materieel te gebruiken tijdens bouwprojecten. Het doel is om de uitstoot van schadelijke stoffen, zoals fijnstof en stikstofoxiden, te verminderen en de luchtkwaliteit te verbeteren. Zeegaande bouwvaartuigen vallen ook onder de subsidie.

De SSEB bestaat uit subsidies voor de aanschaf van nieuw materieel (SSEB Aanschaf), de ombouw van bestaand materieel (SSEB Retrofit) en haalbaarheidsonderzoek dat leidt tot innovaties van emissieloze bouwmachines en laadinfrastructuur (SSEB Innovatie).

De subsidie is bedoeld voor bedrijven en organisaties in de bouwsector, zoals aannemers, bouwbedrijven en projectontwikkelaars. Het helpt de extra kosten van schoon en emissieloos bouwmaterieel te compenseren, aangezien deze vaak hoger zijn dan die van conventioneel materieel. Het doel is om de overgang naar duurzamere opties te stimuleren en de bouwsector milieuvriendelijker te maken.

Het schoon en emissieloos bouwmaterieel omvat onder andere elektrische bouwkranen, graafmachines, heftrucks en andere elektrische of hybride voertuigen en machines die op bouwplaatsen worden gebruikt. Ook zeegaande bouwvaartuigen, zoals sleep- en duwboten, kraanschepen en schepen voor bevoorrading en bouwondersteuning, komen in aanmerking voor de subsidie. Deze apparatuur stoot tijdens gebruik geen schadelijke emissies uit, waardoor ze milieuvriendelijker zijn dan traditionele diesel- of benzine-aangedreven apparatuur.

Voor bedrijven is het maximale subsidiebedrag per bouwmachine € 300.000. De subsidie bedraagt maximaal 40% van de meerkosten ten opzichte van een bouwmachine met verbrandingsmotor, en voor het midden- en kleinbedrijf is dit maximaal 50%. Het subsidiebedrag wordt verminderd met een MIA-korting van 11,25% berekend over de investeringskosten van de bouwmachine. Een onderneming of groep van ondernemingen kan maximaal € 1 miljoen subsidie per kalenderjaar ontvangen voor SSEB Aanschaf en/of SSEB Retrofit samen.

De SSEB is geldig van 2022 tot en met 2027, met een toekomstvisie tot 2030. Er is momenteel € 270 miljoen gereserveerd voor de regeling. De uitvoering van de regeling wordt gedaan door RVO in opdracht van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat.

Voor gedetailleerde informatie en voorwaarden over de Subsidie Schoon en Emissieloos Bouwmaterieel, bezoek de website van de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland

Overige Vragen

Het eerste cijfer

Het eerste cijfer van de IP-classificatie geeft de mate van bescherming aan die de omsluiting biedt tegen vaste, vreemde voorwerpen zoals stof, onvoorzien contact door handen, vingers, gereedschap, draden, enz.

Het tweede cijfer

Het tweede cijfer van de IP-classificatie bepaalt de beschermingsgraad tegen binnendringende vloeistoffen. Hieronder volgt een korte beschrijving van de overeenkomstige cijfers.

 

Geen bescherming tegen vloeistoffenBescherming tegen gerichte waterstralen op lage druk (6,3 mm) onder eender welke hoekBescherming tegen gerichte waterstralen op hoge druk (12,5 mm) onder eender welke hoekBescherming tegen volledige onderdompeling tot een diepte van 1 meterBescherming tegen volledige onderdompeling tot grotere dieptes en een hogere drukBescherming tegen gerichte waterstralen met een hoge temperatuur en druk
Geen bescherming tegen het binnendringen van vaste voorwerpenIP04IP05IP06IP07IP08
Bescherming tegen vaste deeltjes met een diameter van meer dan 50 mmIP14IP15IP16IP17IP18
Bescherming tegen vaste deeltjes met een diameter van meer dan 12,5 mmIP24IP25IP26IP27IP28
Bescherming tegen vaste deeltjes met een diameter van meer dan 2,5 mmIP34IP35IP36IP37IP38
Bescherming tegen vaste deeltjes met een diameter van meer dan 1 mmIP44IP45IP46IP47IP48
Bescherming tegen stofdeeltjesIP54IP55IP56IP57IP58
Volledige bescherming tegen stofIP64IP65IP66IP67IP68

Wat is het benodigde vermogen voor een elektrische aandrijving? Over het algemeen wordt aangeraden om minimaal 1,2 kW per 1000 kg bootgewicht te installeren. Met dit vermogen kun je, mits het onderwaterschip goed ontworpen is, een vaarsnelheid behalen van ongeveer 70 procent van de rompsnelheid. De rompsnelheid is de maximale snelheid die een boot kan halen en is afhankelijk van de waterlijnlengte. Om op de rompsnelheid te kunnen varen, is niet meer dan 3,5 kW per 1000 kilo nodig. Hier volgt een voorbeeld: stel dat je een boot hebt van 1000 kilo met een waterlijnlengte van 5 meter. De theoretische rompsnelheid van deze boot is dan 10 km/u, en om deze snelheid te kunnen bereiken, heb je een elektromotor nodig met een vermogen van 3,5 kW.